درختان و درختچه های مناسب در محوطه سازی سبز و طراحی باغ و فضای سبز آنچه حرف اول را می زند آشنایی طراح با گیاهان متنوع و خصوصیات گیاهان مختلف برای منظورهای خاص می باشد . در اینجا به تعدادی از گیاهانی که برای طراحی مناسب می باشند اشاره شده است . اطلاعات بر اساس جزوات درسی و جزوات کنکور کارشناسی ارشد طراحی محیط همچنین از جزوه های اموزشی سازمان پارکها و فضای سبز جمع اوری شده است.
در دنیای دیجیتال مارکتینگ امروز، نمیتوان به فکر فعالیت در دنیای آنلاین بود اما به سئو و بهینه سازی سایت اهمیت نداد. رقبا هر روز قوی تر می شوند و رتبه خود را در موتورهای جستجو بالا می برند. در نتیجه اگر نتوان در نتایج برتر موتورهای جستجو جایگاهی داشت کسب و کار آنلاین خود را بایستی یک کسب و کار شکست خورده دانست.
شما از طریق رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری که از موثرترین روش های تبلیغات اینترنتی و یکی از ارکان اصلی سئو سایت است، می توانید محصولات و خدمات خود را همراه با تصاویر و لینک های باکیفیت در سایت های پربازدید و با رنک بالا منتشر نمایید. تبلیغ رپورتاژ آگهی علاوه بر افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت، بر روی سئو و بهینه سازی سایت شما نیز تاثیر به سزایی دارد.
تنها راه دریافت بک لینک دائمی آن هم از سایت های خبری معتبر بصورتی که از سایت ها حذف نشود و اسپم محسوب نشود و درواقع باعث بهبود رتبه سایت درگوگل شود، خرید رپورتاژ آگهی دائمی و با کیفیت است .
چارلز جنکس به عنوان یکی از بزرگترین نظریهپردازان حوزه معماری، آثار بسیاری از خود بر جای گذاشته است که عمدتا کتابهایی در رابطه با نظریات نوین وی هستند. چارلز جنکس من جمله معدود معمارانی به شمار میرود که علیرغم مطرح کردن تئوریهای متعدد، آثار معماری چندان زیادی از خود برجای نگذاشته است و بیشتر وقت خود را به مطالعه و تحلیل آثار سایر معماران نامدار میگذراند. همین امر سبب شد که این معمار بتواند با فراغ خاطر و بیطرفی، نظریهپردازی و نگارش کتابهایی بپردازند که اهم آنها به شرح زیرند:
-جنبش مدرن در معماری (Modern Movement in Architecture)
-معماری پرش کیهانی (The Architecture of The Jumping Universe)
-کتاب ۵ معمار بزرگ نیویورک (The New York Five)
-زبان معماری پست مدرن (The Language of Post Modern Architecture)
جنکس، متولد 21 ژوئن سال 1939 در بالتیمور، مریلند، پیش از تحصیل در رشته ی معماری در مدرسه ی عالی طراحی هاروارد، مدرک خود در رشته ی ادبیات انگلیسی را از دانشگاه هاروارد دریافت نمود.
پس از فارغ التحصیلی در سال 1965، او به انگلستان نقل مکان کرد، و در دانشگاه لندن به مقام دکتری مورخ معماری نائل شد. در دوره های تحصیلی خود، او زیر نظر منتقدان معماری مدرن همچون زیگفرید گیدیئون و رینر بنهام آموزش دید.
پایان نامه ی دکتری جنکس، به کتابی چاپ شده توسط او در سال 1972 به نام جنبش های مدرن در معماری بدل گشت. او سپس در پی نوشتن زبان معماری پست مدرن، ناپایداری و تغییر پذیری سبک های معماری پس از مدرنسیم را دسته بندی کرده و مورد بررسی قرار داد.
چارلز جنکس، مورخ معماری پرآوازه، معمار منظر و مدیر مرکز درمانی سرطان مگی، به گزارش مجله ریبا در توییتر و با تایید خیریه ی مرکز درمانی مگی، در سن 80 سالگی به تاریخ 13 اکتبر 2019 در خانه اش در لندن دار فانی را وداع گفت.
از جنکس بعنوان متفکر پیشتاز پستمدرنسیم در معماری یاد میشود و نوشته های او در رابطه با تئوری های معماری پست مدرن، از شهرت بسیاری برخوردار است. او این مباحث را در کتاب هایش از جمله "زبان معماری پست مدرن" (1977)، "ساختمان نمادین" (2005) و "مدرنسیم انتقادی – پست مدرنیسم به کدام جهت میرود؟" (2007) مورد بررسی قرار داده است.
داکت اسپلیت گرین نیز مانند سایر دستگاه های تهویه مطبوع ممکن است دچار مشکل شود. یکی از رایجترین مشکلاتی که ممکن است در روزهای گرم تابستان در محل کار یا خانه با آن روبرو شوید، خرابی یا عملکرد نامناسب داکت اسپلیت گرین به دلیل مشکل یا کمبود سرویس است.
داکت اسپلیت گرین و تعمیر از شاخه های تخصصی ماست و بنابراین ما به خوبی میفهمیم که گرمای شدید تابستان بسیار غیر قابل تحمل است، به همین دلیل ما به عنوان یک مرکز خدمات و تعمیرات تخصصی داکت اسپلیت گرین سعی در حل مشکل دستگاه شما به بهترین شکل ممکن داریم تا خیالتان راحتتر باشد.
این خانه مسکونی، در سال ۲۰۰۳ در شهرک مجیرو در توکیو ژاپن توسط مهندسین مشاور تندو طراحی واجرا گردید و جایزه طراحی برتر کشور ژاپن را در سال ۲۰۰۴ به دست آورده است.
در این خانه شخصی راه حل جالبی برای استفاده هوشمندانه از فضا پیشنهاد شده است که نشان دهنده برخوردی خلاقانه در بهینه سازی استفاده از فضا و انعطاف پذیری هر چه بیشتر آن است. همانگونه که از نام خانه پیداست بخش عمده ای از آن با تکیه بر وسایل کشویی که در دیوارها جاسازی شده طراحی گردیده است. کانسپت اصلی طراحی این خانه جاسازی فشرده تمام مبلمان مورد نیاز یک خانواده مانند تختخواب، کمد، میز، صندلی و وسایل فضاهای خدماتی آنها متشکل ازآشپزخانه سرویس بهداشتی و انبارهای دیواری است که در یک سمت خانه و به صورت نواری قرار گرفته اند و دیگر فضاهای خانه به طور باز و آزاد در نظر گرفته شده اند.
رابرت ونتوری از اولین معمارانی بود که الگوهای تزئینی و ترکیب نمادهای تاریخی را به طرز شجاعانه ایی در طرح هایش به کار برد. بیشترین تلاش او بر تاکید و تمرکز بر دو حوزه "سلیقه" و"نمادگرایی" در معماری بود. او در کتاب خود تلاش داشت اصول اخلاقی کارکردگرایانه ایی را که برای زمان طولانی بر اندیشه معماری سایه افکنده بود تعدیل کند و در نمونه های زیادی از بیان و آثار خود اشاره می کند که طراحی معماری با معنای تعمدی به کارکردگرایی صِرف غالب خواهد شد و از این طریق با تلاشی آگاهانه حضور دیگر ارزش ها را یادآور می شود.
در خانه هایی که از پکیج و شوفاژ برای گرم کردن استفاده میشود باید از سیستم های سختی گیر استفاده شود چرا که در این سیستم ها در صورت رسوب گذاری علاوه بر افت فشار آب و پایین آمدن راندمان مصرف انرژی به دلیل اثر عایق گونه ای که رسوبات می گذارند بالا خواهد رفت.
حجم ساده و مینیمال خانه مسکونی Alpha توسط استودیو Ruben muedra طراحی شده است. این پروژه در شهر کوچک Alfarrasi با جمعیت ۱۰۰۰ نفری در جنوب Valencia با محیط طبیعی زیبا و چشم انداز فوق العاده، قرار دارد. پروژه توسط دو حجم ناب منشوری با ارتفاع متفاوت در مقابل پاسخ به نیازها تعریف می شود. چرخش ۹۰ درجه حجم، باعث ایجاد یک پاسیو بزرگ در فضای خارجی می شود و ارتفاع دوبرابر ساختمان که هر دو طبقه ساختمان را شرح می دهد. در پاسخ به دو حجم سفید رنگ، محوطه بیرونی به رنگ خاکستری انتخاب شده و فضای خصوصی بیرونی را محدود می کند و فضای خصوصی را در پلان داخلی طبقه همکف ایجاد می کند.
رنگ های اتاق نشیمن را باید بر اساس رنگ های طبیعی موجود در اتاق انتخاب نمود. در وهله ی اول، باید رنگ کف اتاق، شومینه، آجرها یا کارهای سنگی را مورد توجه قرار داد و از تضاد (کنتراست) قوی میان سیاه آمیخته های تیره و روشن پرهیز کرد. چراکه تضادها باعث جلب توجه می شوند و چون معمولا چنین اتاقی را به مطالعه، استراحت، گوش دادن به موسیقی و گفتگو اختصاص می دهیم، میل نداریم هیچ موردی موجب پریشانی حواس ما گردد.
بهتر است پرده یا کرکره هایی را انتخاب کنید که تضاد کمتری با رنگ دیوار همجوار خود داشته باشند. به عنوان اصلی کلی، توصیه می کنیم که برای رنگ مبلمان، قالیچه ها و رویه ی صندلی ها، از درجاتی تیره تر از رنگ دیوارها استفاده کنید. با این کار، طرح اصلی اتاق نشیمن با رنگ ها در هم می آمیزد، بدون آن که تضاد فاحشی میان آن ها به چشم بخورد. می توانید با برگزیدن رنگ هایی مناسب برای وسایلی چون گلدان، آباژور و گیاهان تزیینی، سایه روشن های موثری به اتاق بیفزایید.
تصور کنید می خواهید اتاقی را با رنگ های قوی، درخشان و انگیزاننده رنگ آمیزی نمایید. چنین خصوصیاتی معمولا موجب کوچک تر به نظر رسیدن فضای ظاهری اتاق می شود.
نخستین نکته ای که باید به هنگام انتخاب الگوی رنگی مد نظر داشته باشید، شخصیت خود شماست. سایر سوالات مقدماتی عبارت اند از:
۱- چه نوع فعالیتی قرار است در این مکان انجام گیرد؟
۲- چه نوع رنگ های طبیعی در این مکان وجود دارد؟
۳- به چه مقدار نور احتیاج است؟ این فضا اساسا مکانی است روشن یا تاریک؟
۴- در این جا اساسا مایل به داشتن فضایی گرم یا سرد هستید؟
۵- آیا در پی ایجاد محیطی برانگیزاننده و شاد یا فضایی ساکت و آرام هستید؟
۶- آیا مایلید فضای اتاق بزرگ تر یا کوچک تر از اندازه ی واقعی آن به نظر برسد؟
۷- شکل اصلی اتاق چیست؟ باریک و طویل یا کوتاه و پهن است؟
این سبک از معماری متعلق به معماری پیش از اسلام ایران می باشد، تاریخ ایلام و ایران از آغاز به هم گره خورده چرا که ایران زادگاه اصلی ایلامیان بوده است. در این راه متاسفاه از معماری ایلامی اطلاع زیادی در دست نبوده و تنها می توان به نقش مهرهایی که مربوط به دوره اولیه ایلام بوده و یک نقش برجسته مربوط به نینوا که در دوران آشوری بنا شده اشاره کرد.
بناهای شاخص در معماری ایلامی
محوطه قدیمی زاغه در دشت قزوین، تپه سیلك كاشان، معبد چغازنبیل مربوط به دوران ایلامیان، تپه هگمتانه و نوشیجان تپه در استان همدان از نمونههای معماری ایلامی هستند. نمونه دیگر این دوران، معماری مادی استودانها است كه برخی از آنها را در دكان داوود در نزدیكی سرپل ذهاب، در فخریك كردستان و… میتوان مشاهده کرد.
رنگ سفید معنای عالم روح و فرشتگان را دارد. در سفر پیغمبر(ص) به معراج، وی بعد از گذر از عرش مجید، همه فرشتگان و اسب رفرف که وی را به ملاقات خدا برد را سفید توصیف می نماید. به همین خاطر در مساجد، آیات با رنگ سفید در زمینه لاجوردی نوشته می شود.
رنگ گندمگون آجر
اگر گچ سفید و سفیدکاری نماد روح باشد، رنگ گندمگون آجر (کرم قهوه ای) می تواند نماد جسم باشد و ایوانهای فیروزه ای و سفید وسط نمای ساختمان نماد حرکت از جسم به روح.
لاجوردی
رنگ آسمان شب. مومن سحرخیز این رنگ را دوست دارد و با آن آرامش می یابد. در حقیقت این رنگ انسان مومن عارف را به یاد نماز شب می اندازد. البته از نظر روان شناسیِ رنگ نیز این رنگ آرامش بخش است.
سبک معماری دیکانستراکشن سبکی از معماری است که توسط ژاک دریدا فیلسوف معاصر فرانسوی بنیان گذاری شد، او یکی از فلاسفه مکتب پساساختارگرایی است.
دیکانستراکشن در فارسی به معنای ساختارزدایی، شالوده شکنی، بنیان فکنی، ساختار شکنی و بنیان فکنی ترجمه شده است. چون عده ای از ساختارگرایان با عقاید ساختارگرایانه به مخالفت برخاستند و به مکتب دیکانستراکشن متمایل گردیدند، به این مکتب پساساختارگرایی نیز گفته می شود.
ساختارگرایان معتقدند با استفاده از استدلال استقرایی و بررسی نظم پدیده های مشابه و تکراری می توان روابط پدیده ها را کشف کرد و چون همه اعمال انسان از ضمیر ناخودآگاه او شکل می گیرد، این تکرار و نظم در پدیده های انسانی وجود دارد، در حالی که دیکانستراکشن ها معتقدند هر پدیده و هر متنی، ماهیت مستقل خود را دارد و هیچ دو فرد یا پدیده مشابه و تکراری وجود ندارد.
همانطور که در بخش قبلی گفتیم، مسجد “Basuna” واقع در مصر توسط گروه معماری Dar Arafa طراحی و به اجرا رسیده است. مسجد مصر بنایی ساختار شکن نسبت به بافت کهنه منطقه Sohag محسوب می شود. که جلوه تازه بودن آن نسبت به بافت قدیمی این منطقه خود نمایی می کند. این مسجد در منطقه ایی خاکی و پر سر و صدا قرار گرفته و به یک گورستان و ساختمان های مسکونی اشرافیت دارد. که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها هستند.
مسجد باسونا پروژه ای ساختارشکن نسبت به بافت کهنه منطقه سوهاگ به شمار می رود که جلوه نوی آن نسبت به بافت کهن این بخش از مصر خودنمایی می کند. مسجد باسونا در منطقه ای پر سر و صدا و گرد و خاکی، مشرف به یک گورستان وساختمان های مسکونی می باشد که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها قرار دارند. جاده های خالی، بازارهای موقت هفتگی و سیرکولاسیون شهری قدیمی، از موارد تاثیرگذاری می باشند که بر روی پروژه مسجد تاثیرگذار خواهند بود. یکی از مهم ترین تاثیر عوامل فوق، تعبیه ورودی اصلی به بخش عبادتگاه مسجد بود.
طراحی ساختمان مسجد می بایست آرامش، صلح و هارمونی را به کاربران خود ارائه دهد. به همین دلیل چند نیاز ضروری را باید به بافت و طراحی مفهومی مسجد اضافه کند.
در بیان معماری «حباب، معماری هواست: سازه بادی که با عضو نازکی پوشیده شده و در حفره های ساختمان جای گرفته و سراسر سازه از بالا تا پایین را پوشانده است؛ حباب ها فضای نرمی را در داخل و سازه ی سختی را در خارج به وجود آورده اند که سبب شده فضای موجود و فضای جدید با یکدیگر ترکیب شوند.». ایده ی حباب ها الهام بخش کاربرد خلاقانه ی مصالح بوده تا محیطهای معماری حبابی که تا به حال از لحاظ سازه ای طراحی نشده و یا فاقد کیفیت تجربی هستند.
تاریخچه معماری حبابی
در سال ۱۸۸۷ – نه سال قبل از ساخت نخستین سازه المپیک در آتن توسط فیزیکدان لرد کلوین- چیزی که کلوین از خود پرسید این بود که اقتصادی ترین روش برای تقسیم کردن فضا به سلولهای مساوی چیست تا کمترین سطح در بین آن ها ایجاد شود. کلوین چنین راه حلی را ارایه کرد که سلول ها بایستی همانند حبابهای صابون دارای اشکال چهارده ضلعی باشند.
بحث گروهی پیرامون نظام طبقاتی حاکم در دوران ساسانی نکات جالبی را مطرح می کرد که یکی از آنها تناسب بین این نظام کاستی و ساختار سلسله مراتبی شهر است. بنابراین دانش، شهر گور، شهری کاملاً ساخته ساسانیان است. همچنین مسائل مطرح شده در مورد فضای مرکزی شهر بسیار قابل تامل بود. مسائلی در مورد ارتباط منار با سازه های دیگر (اگر وجود داشته اند)، کاربری آن محدوده، ارتباط منار با چهارطاقی باقی مانده از شهر باستانی و دلیل عدم تقسیم بندی فضای مرکزی شهر.
مساله مهم دیگر، دلیل ساخت منار بود. در ادامه چند کاربری متصور برای منار که در بحث گروهی ذکر شدند، آورده شده است:
-با توجه به کاربری منارهای امروزی که نوادگان این منار باستانی محسوب می شوند، آیا این سازه در حکم شاخص و راهنمایی برای بنایی مهم در پیرامون خود بوده است؟ و اگر اینگونه بوده چرا بنا در نقطه مرکزی شهر ساخته شده و این بنای مهم در کنار آن قرار گرفته؟ رابطه این دو سازه چگونه بوده؟ آیا همجوار بوده اند یا جدای از هم؟
آنچه از شهر گور باقی مانده مناری است که در نقطه مرکزی شهر ساخته شده و چند تپه خاکی که روزگاری البته حصارهای خشتی شهر را شکل می داده اند. با وجود باقی مانده های این منار مرتفع در میان این دشت وسیع، مسلماً اولین حسی که در ادراک فضا درگیر می شود، حس بینایی است که این منار خشتی با هر کاربری که پیش از این داشته، امروز حکم راهنمایی را دارد که مخاطب را مستقیم به میانه شهر گور می کشاند. منار مرتفع با زمینه ای از کوههای اطراف و خط آسمان باشکوهشان و همنشینی زیبای آبی آسمان صاف و رنگ اُکر خاک، تصویری است که بدون مزاحمت بصری و پیوسته و مدام دیده می شود. حس شنوایی اما در آرامش همه سکوت را جذب می کند و گهگاهی صدای باد که در میان محصولات زمینهای کشاورزی می پیچد.